2010/10/11

Ambulerande vardagslek

Så var det måndag igen! Härligt! Ok, jag kanske är överdrivet entusiastisk över det här med måndag till fredag och sen helg, men jag är väldigt förtjust i att för första gången på över ett år vara (lite mer) anpassad till resten av världen. Det beror förstås att sonen börjat på dagis. Förut, med både min mans och mina flummiga arbetstider, flöt allt ihop i en enda sörja men nu jäklar är det ordning på torpet! Struktur und diciplin, upp i ottan och till dagis, jobba jobba medan pojken njuter av fruktststunder och lek (det går fortfarande med bra inskolningen, han diggar dagis) och sen mer lek, fast med mig eller pappa, hela eftermiddagen. Vardag alltså, det är grejer det.

Och, det leder mig till det jag egentligen hade tänkt att skriva om i dag, nämligen det fenomenala initiativet Spielwagen. Det är en mobil lekplats som åker runt till olika ställen här i Friedrichshain och Kreuzberg och där barnen själva är med och utvecklar klätterställningarna, tornen, husen eller andra saker som byggs upp för bara för lekens skull. Helt gratis -  föreningen som driver det här lever på donationer och entusiasm (fast ibland behöver de ta ut en liten avgift, när något extra dyrt ska konstrueras).

Så ett tips nu innan säsongen tar slut och Spielwagen parkerar för vintern - ta med barnen till våra hoods och lek loss. Kommer du hit i morgon (då är de vid Traveplatz) så kan ni dansa breakdance också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se