2012/02/11

Ta med barnen till Berlin – mina bästa tips

Den senaste tiden har jag fått en hel del frågor om bra aktiviteter för små och mellanstora barn här i Berlin. Jag har grunnat lite på det här, frågat min vänner som har äldre barn än jag och satt ihop en  lista med mina bästa. Varsego!

Lekkaféer
Att gå på lekkafé är ett bra sätt för cityturistande familjer att få vila fötterna en stund utan att ungarna ska hinna demolera stället innan kaffet är urdrucket. Vissa är helt och hållet anpassade för barnen – de har dock en tendens att bli väldigt fulla, högljudda och kaotiska på eftermiddagarna – andra är som helt vanliga kaféer fast med ett rum eller ett eller hörn där det finns saker för barnen att roa sig med. Här är mina favoriter so far.  

Amitola - stort rum med massor av kul leksaker. Kan bli väldigt stojigt om det är mycket folk där, men är perfekt under lugna förmiddagar. Har en jättebra hörna för bebisar också.

Onkel Albert - supercharmigt och kul ställe för barn upp till fem, sex år skulle jag tro. Obs! Har rutschkana som går rakt ner i ett bollhav. Yay!

Johann Rose - största favoriten. Kanske mest för att min tvååring ofta är helt nöjd med att vi sitter ute i "vuxendelen" och har det skönt medan han leker i barnrummet. Två smällar i en alltså.  

Museum
Mach mit! är ett måste att gå till. Det passar små barn likväl som för större. Min kompis som har en tvååring och en nioåring går ofta dit och båda barnen älskar det. Här kan man klättra i labyrinter, göra papper och trycka egna tidningar.  Och mycket mer. Cool lokal också, museumet ligger i en gammal kyrka.

Andra museum som är speciellt utformade för barn, men som varken jag eller mina vänner har hunnit besöka ännu är:
Labyrinth museum (har hört att det här ska vara grymt!)
Jugend Museum
Puppentheatermuseum

Parker
Berlin har massor av grönområden och kommer ni hit under sommaren är några timmars parkhäng givet, om inte annat för att barnen ska få springa av sig. Volkspark Friedrichshain, min "hemmapark", är underbar när det är fint väder. Det finns flera schyssta lekparker och det råder liksom lite feststämning över hela stället. Skön mix av människor, grillsällskap överallt, vackra omgivningar. Och missa inte Biergarten Schönbrunn.

Det som förut var flygplatsen Tempelhof är numera en park. Den är toppen för alla som gillar vidder och historiska vibbar. Öppen för allmänheten, bara att gå dit och fälla ut picknickfilten. 

Lekplatser
Oj, här är det svårt att peka ut någon favorit, det finns så otroligt många lekplatser i Berlin. Jag läste någonstans att Stockholm har ungefär 250 stycken. Well, Berlin har långt över 2000 och många är fantastiskt fina och kreativt byggda. Här är en länk till en artikel i  tidningen Tip Berlin om var de bästa finns, kanske kan det hjälpa till lite men tro mig - att hitta en rolig lekplats är inte svårt här.

Restauranger
Generellt sätt är Berlin en väldigt barnvänlig stad, och det gäller även på restaurangerna. Barnstolar finns i princip överallt och lokalerna är ofta stora nog att rymma barnvagnar (och personalen rynkar sällan på näsan). Jag gillar pizzerian Trattoria Libau här i Friedrichshain, den är så skönt enkel och har helt fantastisk mat. Och busiga barn är lika välkomna som välartade vuxna.

I hörnet Senefelderstrasse/Stargarderstrasse i Prenzlauer Berg finns en tapasrestaurang (funkar fint som ölhak också) med stor kombinerad utservering och lekplats. Tror att den heter Aloiss.

Kommer ni hit under vår och sommarhalvåret ska ni absolut besöka en biergarten, många av dem har dessutom lekplatser på själva området. En av mina favoriter är Prater Garten i Prenzlauer Berg, som både har rolig gunga och sandlåda. 

Sevärdheter
Tv-tornet. Världens utsikt över hela stan. Och så får man lock i öronen i hissen på vägen upp, bara det liksom.

Guidad tur med Berliner unterwelten. Inget för klaustrofoben, men kan nog vara riktigt spännande för en historieintresserad 12-åring. Underjordiska gångar och skyddsrum från andra världskriget.

Tropical Island. Bisarrt ställe som kort kan beskrivas som kanarieöarna i ett miniformat. Tropiskt väder, djungel och stränder. Inomhus. Ligger en bit utanför Berlin men kan vara värt resan om man är här en längre tid. Läs mitt inlägg om det här. Eller mina vänner Johanna och Daniels inlägg, de var dessutom där med sin son Tage. Barnvänligt är bara förnamnet.

För djurparksfantasterna är Berlin en riktig jackpot, här finns nämligen två. DDR-varianten Tierpark (jättegammalt inlägg om det här) och så Västberlins Zoologischer Garten (gammalt inlägg om det här). Man kan sammanfatta det med att Tierpark är enklare Zoologischer, mer park än kommers och tingeltangel. Båda är fina, men på väldigt olika sätt.

Okej, det var allt för nu. Men jag hör förstås av mig om jag kommer på mer. Trevlig resa!

Och just det, kommentera gärna om ni sitter på fler bra tips.

9 kommentarer:

  1. Great roundup Johanna! Will bookmark for future reference ;)

    LG.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen : )
    Ola & dottern Liv

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om MachMit. Vi var där under påsklovet med en 7-åring och en 3-åring och det var mycket uppskattat!

    Hälsningar,
    Petra

    SvaraRadera
  4. Har du några tips på barnvänliga hotell med bra centrala lägen?

    SvaraRadera
  5. Maria: Oj svårt! Ska höra mig för lite och återkommer om jag lyckas luska fram något. Men, jag brukar rekommendera barnfamiljer att hyra en lägenhet istället för att bo på hotell. Det finns massor att välja mellan, brukar vara prisvärt som attan och skönt att kunna laga egen mat.

    SvaraRadera
  6. Hej! Usch att jag upptäckt din blogg först nu. Jätte fint skrivet och bra tipps. Jag har ett tipp till dig. DSG Deutsch Skandinavische Gemeinschaftsschule. Skolan grundades i höstas med klasser från 1-8. Här talar lärare och barn svenska, norska, danska och tyska. I sommar startar även ett skandinaviskt dagis. Det skulle vara jätte kul om du vill skriva om oss. Hoppas jag gjort dig nyfiken!
    Hälsningar,
    Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja! Stämmer det att ni öppnar en skandinavisk förskola till sommaren? Vi flyttar i oktober och skulle gärna att vår dotter (4 år då) pratar både tyska och svenska på förskolan så hon även lär sig det lokala språket.
      FInns det mer info någonstans?

      Tack!
      Sara

      Radera
  7. Svenskt dagis i Berlin fr.o.m. i sommar? Jag vore intresserad (fr.o.m. om ca. ett år) men hittar inget om det i internet. Är det DSG:s sidor man ska hålla koll på för det?

    SvaraRadera
  8. Lekcafeet Onkel Albert finns inte kvar längre kan jag meddela.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se